Jesteśmy z Wami każdego dnia!
„Krasnale i skrzaty”
(wtorek – 05.05.2020r.)
[spoiler title=”Propozycje zabaw dla dzieci 3 i 4-letniech” close=”1″ tyle=”1″]
1. Posłuchajcie wierszyka „Krasnoludki” Maria Konopnicka
>>Tu znajdziesz teść wiersza<<
2. Gdzie mieszkają krasnoludki?
Trudno ustalić jeden rodzaj lokum zajmowanego przez krasnoludka. Z racji niewielkiego wzrostu zajmuje on różnego rodzaju szczeliny, mysie nory, dziuple wiewiórcze, rozpadliny skalne, szpary w podłodze, kąty pod piecem, a także strychy i stodoły.
Obejrzyjcie ilustracje przedstawiające krasnale. Porozmawiajcie na temat wyglądu krasnali, ich garderoby. Spróbujcie ocenić zachowanie krasnali i skrzatów oraz ich cech charakteru.
/Źródło: https://pixabay.com/pl/images/search/krasnal/
3. Bajka „O krasnalach i krecie”
Obejrzyjcie bardzo starą bajeczkę o krasnalach i krecie. Tę bajkę oglądały Wasze babcie, gdy były takie małe jak wy.
„O krasnalach i krecie” – Alina Maliszewska-Kruk
4. Piosenka „My jesteśmy krasnoludki”
Tańczymy do piosenki – pamiętacie jak bawiliśmy się do tej piosenki w przedszkolu, przypomnijcie sobie i zatańczcie z mamą, bratem, z siostrą…
5. Praca plastyczna „Śpiący krasnoludek”
Obejrzyjcie filmik i spróbujcie wykonać pracę plastyczną z pomocą starszego rodzeństwa lub rodziców.
[/spoiler][spoiler title=”Propozycje zabaw dla dzieci 5 i 6-letniech” close=”1″ tyle=”1″]
1. Posłuchajcie opowiadania „Skrzatka Pola i zaginione lustro” Anety Motyki – spróbujcie podpowiedzieć na pytania oraz rozwiązać zadania.
Za niebieskimi górami, w magicznej krainie, żyły sobie skrzaty. Bardzo malutkie, naprawdę maleńkie. Były tak niewielkie, że gdyby pojawiły się w krainie ludzi to wśród gęstych traw trudno by je było dostrzec. W magicznej krainie było jednak inaczej. Trawa rosła na tyle niska, iż skrzaty z łatwością mogły się na niej bawić.
Nieopodal kwiecistej łąki stał domek niepozornych rozmiarów, ale bardzo solidny. Zbudowany był on z gliny i mnóstwa kolorowych kamyków, które mieniły się wszystkimi kolorami tęczy. Mieszkała w nim wraz z mamą i tatą skrzatka o imieniu Pola. Jak na skrzatkę przystało miała małe, szpiczaste uszka. Uroku jej dodawały czerwone usteczka, niebieskie, duże oczy i wiecznie zaróżowione policzki. Była bardzo rezolutna. Prawie całymi dniami bawiła się z motylami w ganianego w przydomowym ogrodzie. Czasem zdarzały jej się naprawdę ciekawe przygody. Raz nawet poznała żabę, która pozwoliła jej wsiąść na swój grzbiet. Pola mogła z niego zjeżdżać tak samo jak ze zjeżdżalni.
Pewnego dnia mama poprosiła ją, aby poszła do lasu i nazbierała jagód na pyszny koktajl owocowy. Pola ubrała się w swój żółty płaszczyk i wygodne fioletowe buciki w czarne kropki, wzięła upleciony z suchych traw koszyczek i ruszyła w drogę. Kiedy tak szła, podskakując i podśpiewując radośnie, usłyszała szelest dobiegający z krzaków. Z początku trochę się przestraszyła. Mimo wszystko ciekawość zwyciężyła i postanowiła sprawdzić, co to było. Podeszła do krzaczka i ostrożnie rozgarnęła liście. Zobaczyła tam małego węża. Nie był to jednak zwykły wąż. Był cały różowy i okazało się zaraz, że umiał mówić. Czytaj dalej…
/Źródło: https://bajki-zasypianki.pl/bajki/bajka-o-skrzatach/
Pytania do tekstu:
- Kim była skrzatka Pola?
- Jak wyglądała?
- Gdzie wysłała ją mama?
- Kogo spotkała po drodze Pola?
- Co przydarzyło się wężowi Gadusiowi?
- Jak skończyło się opowiadanie?
2. „Rysunek ze słuchu” – mam nadzieje, że z uwagą słuchaliście opowiadania o przygodach skrzatki Poli. Waszym zadaniem będzie z pamięci narysować Polę, jej domek oraz węża Gadusie według opisu w opowiadaniu.
3. „Łamigłówka Skrzata Franka” – spróbujcie rozwiązać problem skrzata Franka.
>> SKRZATY – KARTA PRACY <<
4. „Rytmiczna rozgrzewka w podskokach” – teraz zapraszam Was do rozgrzewki przy dźwiękach muzyki.
5. „Samogłoskowo” – było już opowiadanie, zabawy matematyczne oraz ćwiczenia ruchowe… czas na język polski i utrwalenie sobie samogłosek. Spróbujcie przyjrzeć się obrazkowi i znaleźć na nim przedmioty rozpoczynające się na samogłoski. Dla utrudnienia możesz podzielić nazwy przedmiotów na sylaby bądź głoski.