Zabawy logopedyczne

Opublikowane przez przedszkole7 w dniu

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

[spoiler title=”Propozycje zabaw…” close=”1″ style=”1″]

Rozgrzewka

Ćwiczenia narządów mowy z kolorowaniem obrazków

 >> ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE DLA DZIECI <<

Ćwiczenie właściwej realizacji głoski „c” – usta są uśmiechnięte, język leży płasko na dnie buzi, język dotyka zębów, ale nie wsuwa się między zęby. Wymawiamy mocna „t”, a potem „ ts”, czyli „c”

  • sylaby: tsa, ca ca/ tso co co/ tsu cu cu/ tse ce ce/
  • aca aca/ oco oco/ ucu ucu/ ece ece/ ycy ycy/ icy icy/
  • ac oc uc ec yc ic

Ćwiczenie właściwej realizacji głoski „dz” – usta są uśmiechnięte, język leży płasko na dnie buzi, język dotyka zębów, ale nie wsuwa się między zęby, głoskę wymawia się dźwięcznie (paluszkami położonymi na szyi dziecko wyczuwa wibracje)

  • bzykanie jak komar: dzzzzzz
  • sylaby: dza dzo dzu dze dzy
  • dza dza dza/ dzo dzo dzo/ dzu dzu dzu/ dze dze dze/ dzy dzy dzy
  • adza adza/ odzo odzo/ udzu udzu/ edze edze/ ydzy ydzy/ idzy idzy

Gra planszowa: Kółko i krzyżyk z głoską „c” lub „dz”

Początek gry – drukujemy 1 planszę (zaczynamy zawsze od głoski na początku wyrazu). Uczymy dziecko prawidłowego wymawiania każdego wyrazu. Do gry przystępujemy, kiedy wszystkie wyrazy wymawiane są prawidłowo (bez seplenienia, ze schowanym językiem za zębami). Do rozegrania partii gry w kółko i krzyżyk wystarczą plansze z wydrukowanymi obrazkami oraz 10 plastikowych nakrętek po napojach z narysowanymi symbolami O i X – po 5 każdego rodzaju lub nakrętek w dwóch różnych kolorach.

Logopedyczne kółko i krzyżyk to emocjonująca gra, przesycona dobrze dobranym słownictwem, dająca bardzo intensywne ćwiczenie. Ćwiczenie zawiera  plansze z obrazkami z głoskami  „c” na początku, w środku i na końcu wyrazu. Obrazki użyte w zadaniu są tak dobrane, aby ich brzmienie było niezakłócone przez inne spółgłoski. Uwaga – jednego dnia można używać tylko jednej planszy.

Zasady gry są tradycyjne: z małą modyfikacją- za każdym razem, gdy oznaczamy wybrane pole symbolem o lub x nazywamy jednocześnie znajdujący się na nim obrazek. Wygrywa ta osoba, która pierwsza będzie miała swoje 3 symbole w linii poziomej, pionowej lub po ukosie.

>> LOGOPEDYCZNE KÓŁKO-KRZYŻYK <<

Na zakończenie lub w przerwie w wykonywaniu ćwiczeń warto pokolorować obrazki. Rysowanie i kolorowanie obrazków wpływa pozytywnie na identyfikację słowa z obrazem, poszerza słownictwo, utrwala koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową. Ćwiczenie sprawności manualnej stanowi istotny element terapii logopedycznej.

Gra logopedyczna z głoską [dz] przeznaczona dla dzieci czytających. Gra opiera się na prostej, losowej grze z użyciem kostki. Do przeprowadzenia zabawy potrzebne są: kostka, liczmany (kolorowe nakrętki z butelek, patyczki, kawałeczki papieru) lub kredki. Każdy uczestnik musi mieć własną planszę do gry.

Przebieg rozgrywki:

Najmłodszy uczestnik rozpoczyna grę, rzucając kostką i oznacza liczmanem jedno pole na planszy (zaczynając od góry) w kolumnie z wylosowaną cyfrą lub zamalowuje pole kredką. Pole może być oznaczone jeśli gracz poprawnie wypowie słowo. Pola z obrazkami – jeśli uczestnik gry prawidłowo nazwie obrazek, może w nagrodę zaznaczyć dodatkowo 1 pole.

Każdy z graczy ma do dyspozycji 1 planszę do gry tylko dla siebie. Gracze na zmianę rzucają kostką do gry.

Wygrywa ta osoba, która pierwsza oznaczy liczmanami lub zakoloruje wszystkie pola w jednej kolumnie.

>> PLANSZA DO GRY <<

[/spoiler]
Kategorie: 2019/2020

Przejdź do treści Przejdź do menu