Programowanie sposobem na nudę! Garść inspirujących pomysłów do wykorzystania w domu i w podróży!
Trwa CodeWeek, czyli Europejski Tydzień Programowania w którym to w sposób szczególny pragniemy zainspirować zarówno dzieci jak i rodziców do podjęcia działań zmierzających do wypracowywania w dzieciach kompetencji z zakresu programowania – zarówno tego, pod pojęciem którego najczęściej rozumiemy tę kompetencję – online, czyli orientacji w wirtualnym świecie komputerów, tabletów oraz innych elektronicznych sprzętów, ale i również, wcale nie w mniejszym stopniu, programowania offline, czyli kształtowania tej kompetencji całkowicie niezależnie od komputera – na dywanie, przy stole, podczas spaceru itp.
I choć często mylnie nam się wydaje, iż programowanie, to skomplikowany proces, a my nie mamy wystarczającej wiedzy, aby nauczyć nasze pociechy jego podstaw, to tak naprawdę okazuje się, że kiedy zrozumiemy, w czym tak naprawdę tkwi istota programowania, to z łatwością zaczniemy je wykorzystywać podczas wspólnych zabaw z dzieckiem w domu, w podróży oraz wielu innych okolicznościach.
Poniżej przedstawiamy kilka propozycji na zabawy z dzieckiem z zakresu programowania, które być może posłużą Państwu jako inspiracja do rozpoczęcia swojej przygody z programowaniem!
[spoiler title=”Zabawa 1. Geometryczne rysowanie” close=”1″ style=”1″]
Zabawa 1. Geometryczne rysowanie
Jakie umiejętności programistyczne zdobywa dziecko?
• Poprawne wykonywanie poleceń według instrukcji, co nawiązuje do działań programistycznych, w których taką instrukcję nazwiemy algorytmem. Algorytmy to przepisy na wykonanie czegoś, rozwiązanie pewnego problemu.
• Działanie ukierunkowane na cel i jego realizację przy wy-korzystaniu losowych danych, które stanowią podstawę wielu aplikacji mobilnych, jak i gier edukacyjnych
Liczba uczestników: minimum 2 osoby (rodzic i dziecko)
Co będzie potrzebne?
• Kartka papieru (najlepiej kartka w kratkę).
• Przybory piśmienne – kolorowe kredki.
• Kostka do gry (opcjonalnie)
Ważne, aby dorosły i dziecko siedzieli obok siebie (np. podróżując pociągiem) i mogli wspólnie tworzyć rysunek na tej samej kartce. Zabawa polega na wspólnym, naprzemiennym wypełnianiu kartki kolorowymi figurami geometrycznymi, np. trójkątami, kwadratami, prostokątami, kołami…
Ważne, aby wcześniej upewnić się, które z figur geometrycznych dziecko zna (to doskonała okazja także, aby zrobić małą „powtórkę”). Każda osoba naprzemiennie rysuje na kartce dowolną figurę geometryczną, w wybranym przez siebie kolorze i wielkości. Figury mogą się na siebie nachodzić, chyba, ze wcześniej ustalicie inaczej. W trakcie zabawy obserwujcie, czy Wasz rysunek nabiera jakiegoś konkretnego kształtu i zaczyna coś przypominać? A może rysując wybraną figurę nazwijcie ją mówiąc np. „To jest kwadrat. Ten kwadrat to stół” – dzięki temu rozwijacie wyobraźnię przestrzenną u dziecka, a równocześnie naprowadzacie się wzajemnie po to, by uzyskać spójny obraz. Jeżeli możecie sobie pozwolić na zabawy z kostką do gry, wówczas warto wzbogacić zabawę o jej wykorzystanie. Ustalcie kod, np. 1 oczko na kostce = kwadrat, dwa oczka = trójkąt itd.
Zabawa 2. Ułóż to co ja!
Liczba uczestników: minimum 2 osoby (rodzic i dziecko)
Co będzie potrzebne?
• Zestaw klocków – najlepiej, jeśli poszczególne elementy będą się powtarzały w zależności od liczby osób biorących udział w zabawie; czyli jeśli w zabawie biorą udział 3 osoby, to potrzebujemy trzech takich samych zestawów klocków dla każdej z tych osób.
• Przedmiot, którym odgrodzimy uczestników, tak aby nie widzieli co robią, np. karton, duża rozłożona książka ustawiona pionowo lub otwarty segregator. Możecie też usiąść tyłem do siebie.
Jakie umiejętności programistyczne zdobywa dziecko?
• Precyzyjne formułowanie poleceń – to umiejętność potrzebna podczas tworzenia algorytmów i przekształcania języka ludzi na język maszyn. Maszyny/roboty potrzebują precyzyjnie zaprogramowanych sekwencji, aby mogły wy-konać dla nas poszczególne zadania.
• Realizacja poleceń zgodnie z określoną kolejnością, co pozwoli dziecku lepiej zrozumieć, w jaki sposób działają maszyny i jakie cechy musi posiadać język, którym się porozumiewamy z komputerem. Polecenia muszą być precyzyjne, wydawane w odpowiedniej kolejności, żeby maszyna wiedziała, co i jak ma wykonać.
Zabawa należy do bardzo prostych, a zarazem dających niezwykłą frajdę, zwłaszcza, że dzieci uwielbiają budowle z klocków. Pobawmy się zatem w budowanie w odtwarzanie. Na początek dorosły uczestnik gry konstruuje prostą budowlę z klocków (z czasem można zwiększać stopień trudności), następnie zakrywa ją tak, by była niewidoczna dla innych uczestników gry, a potem instruuje pozostałych budowniczych w jaki sposób mają budować swoje budowle, tak aby odtworzyć taki sam model. Pamiętajmy, że zadaniem konstruktora jest przekazanie instrukcji tak, aby zawierała ona informacje jakich klocków należy użyć i jak ułożyć je na powierzchni oraz względem siebie. W zależności od potrzeb można też wzbogacić instrukcję o inne istotne elementy np. kolor, faktura itp. Ważne jest w zabawie, aby każdy uczestnik gry miał okazję sprawdzić się w każdej z ról – zarówno instruktora, jak i budowniczego!
[/spoiler]Istnieje naprawdę bardzo wiele zabaw, dzięki którym możemy rozwijać umiejętności programowania u dzieci od najmłodszych lat. Często nie zdajemy sobie nawet sprawy, że zabawy znane nam od dzieciństwa, jak chociażby popularne „statki” czy „kółko i krzyżyk” to gry edukacyjne rozwijające wspomnianą kompetencję offline. Ponadto warto szukać inspiracji w internecie, gdzie w bardzo wielu miejscach możemy znaleźć mnóstwo ciekawych informacji.
Poniżej kilka sprawdzonych propozycji:
– Strona http://koduj.gov.pl z materiałami dla rodziców oraz promująca akcję Tydzień Kodowania (CodeWeek) z której również pochodzą propozycje zabaw zawarte w tym artykule
– Publikacja dla rodziców Aktywności na start, stworzona w ramach programu Samsung Mistrzowie Kodowania: http://news.mistrzowiekodowania.samsung.pl/39132-programowanie-na-co-dzien-br
http://kodowanienadywanie.blogspot.com
https://maliprogramisci.blogspot.com/
Miłej i kreatywnej zabawy!