Jesteśmy z Wami każdego dnia!
„Barwne motyle”
(poniedziałek – 23.03.2020r.)
[spoiler title=”Propozycje zabaw dla dzieci 3 i 4-letniech” close=”1″ style=”1″]1.”MOTYL” – rysowane wierszyki
- Na początku zachęcamy do posłuchania wiersza o motylku (link poniżej).
https://www.youtube.com/watch?v=kZ9yZ72-3vw
- Następnie wspólnie z dzieckiem rysujemy motylka wg. treści wiersza.
- Rozmawiamy z dzieckiem o motylach. Pomocnicze pytania: Co trzeba narysować, żeby powstał motyl? (odwłok – wyjaśnienie pojęcia, skrzydła – dwa, główkę- jedna, czółka dwa – para). Jakie mogą być motylki? (kolorowe, duże, małe, średnie, motyle dzienne i nocne – ćmy). Jaki motyl Ci się najbardziej podoba?
2.KRUCHE CIASTECZKA „MOTYLKI”
https://smaker.pl/przepisy-desery/przepis-ciasteczka-motylki,166113,zewaewa.html
3.KOLOROWY MOTYL – praca plastyczna
Co potrzebujemy?
– farby, gąbka/pędzelek, duża kartka (bądź sklejamy dwie małe), stopę i dłonie dziecka
źródło zdjęcia https://pl.pinterest.com/pin/266275396705388823/
Jak wykonujemy?
- Malujemy odwłok motyla bądź odbijamy pomalowaną stopę dziecka na kartce,
- Malujemy dłonie farbami i odbijamy po obu stronach odwłoku motyla.
- Palcami malujemy czułka, możemy zrobić naszemu motylkowi kropki na skrzydełkach.
- Paluszkami malujemy wiosenną łąkę.
4. „ZABAWA W MOTYLKI” – zabawa muzyczna
Co potrzebujemy?
– kolorowe chustki/ kawałki bibuły/kolorowe wstążki
– muzykę klikając w link https://www.youtube.com/watch?v=NFvfoCdPQWU
Jak się bawimy?:
- Na początku, gdy słyszymy samą melodię dzieci stoją w miejscu, trzymając kolorowe wstążki/chustki/ bibułę robią naprzemienne wymachy obu rąk w przód i na boki.
- Na słowa „Jesteśmy motylki, cały dzień fruwamy, cały dzień fruwamy, najładniejszych kwiatów na łące szukamy” – dzieci rozkładają ręce na boki i latają po pokoju jak motylki
w rytm muzyki. - Kolejno kiedy słyszymy melodię powtarzamy czynności z punktu 1.
- Na słowa „Skrzydełko, skrzydełko, nóżki i wąsiki” – pokazujemy wymieniane części motyla na naszym ciele. „Fruwają motylki po łące w rytm muzyki” – ręce składamy nad głową i kręcimy się w koło – jak baletnica.
- Kolejno kiedy słyszymy melodię powtarzamy czynności z punktu 1.
[/spoiler] [spoiler title=”Propozycje zabaw dla dzieci 5 i 6-letniech” close=”1″ style=”1″]
1. „Bajeczka o motylku” czyli jak z gąsienicy powstał piękny motyl
Podejdźcie dzieci do mnie na chwileczkę,
opowiem wam zaraz krótką bajeczkę.
O motylku kolorowym zaraz się dowiecie,
co się zastanawiał skąd się wziął na świecie?
A teraz słuchaj uważnie drogi kolego,
Bo wszystko zaczęło się dnia pewnego,
Gdy motyla mama jajeczka na listkach składała
I nikomu się zbliżyć do nich nie pozwalała.
Z tych małych jajeczek gąsienice się powykluwały,
I listki dookoła ciągle obgryzały,
Bo głodomory z nich były niebywałe
i zawsze brzuszki lubiły mieć napęczniałe.
Gdy urosły już odrobinę, to postanowiły odpocząć chwilę.
Znalazły pod gałązką zakątek mały,
gdzie dookoła kokonem się poowijały.
I tak w tym kokonie przez tygodni kilka,
siedziała sobie poczwarka motylka.
Aż w końcu kokon popękał wszędzie,
I zaraz z niego motylek będzie.
Wyszedł powoli, nóżki rozprostował,
Zaczął nagle latać, w powietrzu „szybował”
A potem kolorowe skrzydełka wystawił do słonka
Motylków zaraz będzie cała pełna łąka.
Czy teraz już kochane dzieci wiecie,
Skąd motylki borą się na tym świecie?
Autor: Magdalena Tokarczyk, Olga Adamowicz
Źródło:
2. Kolorowy motyl – (praca plastyczna) wykonanie motyla poprzez nałożenie farb z jednej strony kartki i złożenie jej na połowę. Obserwowanie przez dzieci zaskakującego efektu symetrycznego odbicia barwnych plam.
Sposób wykonania: Zginamy kartkę na połowę. Na pierwszej części rysujemy połowę motyla ołówkiem i moczymy ją gąbką lub ściereczką z wodą. Następnie malujemy tą część motyla farbami. Przykładamy drugą połowę kartki i odbijamy. Powstaje piękny, kompletny motyl.
Materiały
- kartka papieru,
- mokra gąbka,
- farby i pędzel,
- ołówek lub kredka.
3. Zabawy z matematyką
„Co to za cyfra”
Prosta gra, która ogranicza się do tego, by skojarzyć graficzną postać cyfry z jej rzeczywistym odzwierciedleniem – kładziemy kostkę, cyferki (mogą być wycięte z kartonu) i plastikowe zakrętki ( mogą być patyczki, guziki, ziarnka fasoli) Zadaniem dziecka jest ułożenie wszystkiego w odpowiedniej kolejności i dopasowanie ilości zakrętek do danej cyfry.
Źródło:
https://dziecisawazne.pl/10-zabaw-w-matematyke/
4. „Daj rękę wiosenko” (Halina A. Cenarska) – piosenka
[/spoiler]