Jesteśmy z Wami każdego dnia!
„Kto widział powietrze?”
(poniedziałek – 20.04.2020r.)
[spoiler title=”Propozycje zabaw dla dzieci 3 i 4-letniech” close=”1″ tyle=”1″]
1. Wysłuchanie wiersza „Piotruś i powietrze” – Ludwik Jerzy Kern
>> Tu znajdziesz wiersz <<
2. Zabawy badawcze „ Powietrze wokół nas”
- „Zaczarowane słoiki” – gaszenie świeczek przykrywanych słoikiem. Wniosek to bez dostępu powietrza płomień gaśnie
- Puszczanie baniek mydlanych. Wniosek – przez wdmuchiwanie powietrza powoduje się ich rośniecie i poruszanie się
- „Fale ze słomki” – dmuchanie przez słomkę na wodę w misce. Wniosek: ruch powietrza wywołuje fale na wodzie
Obejrzyj filmik Powietrze – eksperymenty:
3. Praca plastyczna Wiatraczek – czerwonej kartki wycinamy kwadrat i zaginamy go po przekątnych. Każdą zgiętą przekątną nacinamy nożyczkami. Jeden z rogów powstałego trójkąta przyklejamy do środka kwadratu. Ozdabiamy brokatem i kółkami wyciętymi z samoprzylepnego papieru. Powstały wiatraczek naklejamy na kartkę i
dorysowujemy kredkami patyczek.
Materiały:
- czerwona kartka
- papier samoprzylepny
- brokat
- kredki
- klej
- nożyczki
/Źródło zdjęcia: https://pracaplastyczna.pl/index.php/lato/1097-wiatraczek /
4. Zabawa ruchowa „ Złap powietrze” – dziecko w rączkach trzyma torebkę foliową i poruszając się przy dowolnej muzyce próbuje złapać powietrze do torebki
5. Wysłuchaj piosenki „Ekologa znak” – Śpiewające brzdące
[/spoiler]
[spoiler title=”Propozycje zabaw dla dzieci 5 i 6-letniech” close=”1″ tyle=”1″]
1. Na początek bardzo ciekawa prezentacja „Nasze powietrze”. Usiądź i zobacz.
Co to jest powietrze?
Powietrze niezbędne jest do życia ludziom, roślinom i zwierzętom. Nie widzimy go, a przecież jest wokół nas. Powietrze nie posiada barwy ani zapachu, jest to mieszanina gazów inaczej zwana atmosferą. Powietrze (powłoka gazowa) otacza naszą planetę i zawsze jest w ruchu. Kiedy odczuwamy istnienie powietrza? Gdy oddychamy lub gdy wieje wiatr. W powietrzu znajduje się para wodna, dlatego też rzadko bywa ono suche. Obecność pary wodnej w powietrzu sprawia, że tworzą się chmury, z których pada deszcz.
2. Wiersz „Piotruś i powietrze” Ludwik Jerzy Kern
>> Tu znajdziesz wiersz <<
Wiersz pozwoli uświadomić Tobie jaką pracę wykonuje każdego dnia powietrze.
Zastanów się i opowiedz o czym opowiada wiersz.
3. Piosenka „Moja planeta”
4. Eksperymenty z powietrzem
I. Zatkany nos
Zatkaj nos i buzię, wytrzymaj tak przez chwilę. Czego nie możesz zrobić, gdy masz zatkany nos i buzię?
– Tak, masz rację, nie możesz oddychać.
A czym oddychamy…
– powietrzem.
Wniosek – nie można żyć bez powietrza.
II. Balon, który dmucha się sam
Potrzebujemy:
- balon,
- ocet,
- soda oczyszczona,
- łyżeczka,
- opcjonalnie lejek.
Jak nadmuchać balon bez wysiłku – przebieg eksperymentu:
- Do balonu wsypujemy trochę sody oczyszczonej, mniej więcej 2-3 łyżeczki,do butelki wlewamy ocet. Tutaj może Wam się przydać lejek, aby zapobiec ewentualnemu rozlaniu się.
- Następnie delikatnie nakładamy balon na szyjkę butelki, tak, aby soda nie wysypała się z niego.
- Kiedy upewnimy się, że balonik założony jest poprawnie, wreszcie możemy unieść go i wysypać jego zawartość do butelki.
Wniosek :
Balon nabiera objętości. Dlaczego? Kiedy dosypujemy sodę do octu zachodzi reakcja chemiczna w wyniku której powstaje dwutlenek węgla, napełniający balon. Jeśli zwiększymy proporcje, wytworzy się go więcej, czego rezultatem będzie bardziej nadmuchany balonik.
Poniżej filmik, który pokazuje ten eksperyment
5. Zabawa ruchowa ,,Złap powietrze” – podczas śpiewania bądź słuchania piosenki spróbujcie złapać do woreczków foliowych jak najwięcej powietrza.
Udanej zabawy ?
[/spoiler]