Zabawy logopedyczne

Opublikowane przez przedszkole7 w dniu

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

http://ktotomowi.pl/gry

http://www.krainadzwiekow.pl/pl/gry/demo/1?overlay=true

[spoiler title=”PROPOZYCJE  ĆWICZEŃ  LOGOPEDYCZNYCH” close=”1″ style=”1″]

Ćwiczenia oddechowe:

  • puszczanie przez rurkę baniek mydlanych z wdychaniem powietrza przez nos,
  • wydłużanie fazy wydechowej poprzez zachęcanie dziecka do zrobienia jak największej bańki mydlanej,
  • ćwiczenie spokojnego, długiego wydechu – leżenie na podłodze z piłeczką lub balonem na brzuchu,
  • wydech z wymawianiem s lub ś lub sz – z jednakową głośnością,
  • wydech z wymawianiem s lub ś lub sz – raz głośniej, raz ciszej,
  • wydech z wymawianiem s lub ś lub sz – krótko i rytmicznie, dzieląc wydech,
  • wydech z wymawianiem s lub ś lub sz, licząc na palcach (po dłuższym treningu do 10 u starszych dzieci),
  • liczenie na jednym wydechu,
  • liczenie na jednym wydechu, wymawiając jednocześnie: „jedna wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia…”,
  • mówienie na jednym wydechu dłuższego tekstu,
  • dmuchanie na płomień świeczki, kłaczek waty, papierek – z coraz większej odległości,
  • nadmuchiwanie balonika lub gumowej zabawki,
  • dmuchanie przez rurkę.

Ćwiczenia warg

  • maksymalne oddalanie kącików ust,
  • maksymalne zbliżanie kącików ust, tworzenie tzw. „dziobka”,
  • zabawa „Który piesek silniejszy”,
  • ćwiczenie mięśnia okrężnego ust – zaciskanie warg na kartce papieru,
  • „kości” (jak najmocniej), stawianie oporu przed wyciągnięciem kartki,
  • wymawianie na przemian głosek i – u z przesadnymi ruchami warg,
  • przesuwanie zaciśniętych warg w poziomie i w pionie,
  • nakrywanie zębów dolnych dolną wargą i górnych górną wargą,
  • głośne cmokanie mocno zaciśniętym „dziobkiem”,
  • dotykanie dolną wargą górnych zębów i górną wargą dolnych zębów,
  • przy zaciśniętych zębach zwieranie i rozwieranie warg („uśmiech” – „ryjek”, „uśmiech” – „ryjek”),
  • przesadne powtarzanie zdania: Małe bazie niesie mama.

Ćwiczenia języka

  • zabawa „sprzątamy domek”, myjemy podłogę – język przesuwa się po podniebieniu twardym, w różnych kierunkach, odkurzamy dywan – język tworzy tzw. koci grzbiet, siekacze górne przesuwają się w górę i na dół wzdłuż języka, myjemy okna na parterze i na piętrze – czubek języka przesuwa się po wewnętrznej powierzchni dolnych i górnych siekaczy, zamiatamy długi korytarz – czubek języka przemieszcza się wzdłuż łuku zębowego szczęki i żuchwy od wewnątrz, zmiatamy śmieci na szufelkę – robimy z języka tzw. „łyżeczkę”, dwa ostatnie ćwiczenia dziecko wykonuje naprzemian.
  • szybkie wysuwanie i wciąganie języka,
  • poruszanie języka od jednego kącika do drugiego przy jednoczesnym niewielkim rozwarciu ust,
  • oblizywanie górnej , dolnej wargi i kącików przy szeroko otwartych ustach,
  • wykonywanie językiem ruchów wachlujących w kierunku poziomym i pionowym,
  • szybkie wciąganie i wyciąganie zagiętego języka do góry tak, aby zahaczał o górne siekacze,
  • wysuwanie języka do przodu – język szeroki i wąski na przemian,
  • ułożenie języka za górnymi zębami i przesuwanie go wzdłuż podniebienia,
  • naśladowanie kotka pijącego mleczko,
  • masowanie językiem wewnętrznej strony policzków po lewej i prawej stronie – na przemian.

Ćwiczenia języka i warg

  • kląskanie z jednoczesną pracą warg (uśmiech, ryjek),
  • naśladowanie odgłosu kopyt konika.

Ćwiczenia żuchwy

  • opuszczanie i unoszenie żuchwy z otwartymi wargami,
  • opuszczanie i unoszenie żuchwy z zamkniętymi wargami,
  • naśladowanie krówki (odgryzanie trawy i charakterystyczne ruchy żucia).

Ćwiczenia słuchowe:

  • rozróżnianie dźwięków naturalnych: śmiech, płacz, brzęk monet, szept, głosy zwierząt (zasłonięte oczy, dziecko zgaduje – co słychać),
  • „głuchy telefon” – mówienie szeptem do ucha,
  • wyodrębnianie słów ze zdań, np. Mój tata pracuje (3 słowa),
  • wyodrębnianie sylab w słowach, np. Mój(1) ta-ta(2)   pra-cu-je(3),
  • wyodrębnianie głosek na początku, w środku i na końcu wyrazu, np. sok-szok, bułka-półka; zagadki – jak się mówi: buty-puty; zebra-sebra?
  • podawanie wyrazów rozpoczynających się na określoną głoskę,
  • oglądanie obrazków i zgadywanie, na jaką głoskę zaczyna się dane słowo.

Ćwiczenia fonacyjne:

  • wymawianie przedłużonej głoski m (mruczenie),
  • wymawianie przedłużonej głoski m w połączeniu z innymi głoskami: mmma, mmmo, mmmu, mmme, mmmy,
  • wymawianie przedłużonej głoski a bez zmieniania natężenia głosu,
  • wymawianie lub śpiewanie przedłużonych samogłosek a-e-i-o-u na jednym oddechu,
  • wyliczanki, maszerowanie do rytmu (z tupaniem, klaskaniem, stukaniem dłońmi o kolanka), śpiewanie piosenek.
[/spoiler]
Kategorie: 2019/2020

Przejdź do treści Przejdź do menu