Zabawy logopedyczne

Opublikowane przez przedszkole7 w dniu

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

[spoiler title=”Propozycje zabaw…” close=”1″ style=”1″]

Rozgrzewka

Ćwiczenia narządów mowy z komputerem  – koło fortuny (ruletka)

>> ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

Ćwiczenie właściwej realizacji głoski „s” – usta są uśmiechnięte, język leży płasko na dnie buzi, język nie dotyka zębów i nie wsuwa się między zęby syczenie jak żmija: ssssss;

  • sylaby: sa sa sa/ so so so/ su su su/ se se se/
    asa asa/ oso oso/ usu usu/ ese ese/ ysy ysy/ isy isy/
    as os us es ys is

Ćwiczenie właściwej realizacji głoski „z” – usta są uśmiechnięte, język leży płasko na dnie buzi, język nie dotyka zębów i nie wsuwa się między zęby, głoskę wymawia się dźwięcznie (paluszkami położonymi na szyi dziecko wyczuwa wibracje)

  • bzykanie jak komar: bzzzzzz
  • sylaby: bza bzo bzu bze bzy
    za za za/ zo zo zo/ zu zu zu/ ze ze ze/ zy zy zy
    aza aza/ ozo ozo/ uzu uzu/ eze eze/ yzy yzy/ izy izy

Gra planszowa: Kółko i krzyżyk z głoską „s” lub „z”

Początek grydrukujemy 1 planszę (zaczynamy zawsze od głoski na początku wyrazu). Uczymy dziecko prawidłowego wymawiania każdego wyrazu. Do gry przystępujemy, kiedy wszystkie wyrazy wymawiane są prawidłowo (bez seplenienia, ze schowanym językiem za zębami). Do rozegrania partii gry w kółko i krzyżyk wystarczą plansze z wydrukowanymi obrazkami oraz 10 plastikowych nakrętek po napojach z narysowanymi symbolami O i X – po 5 każdego rodzaju lub nakrętek w dwóch różnych kolorach.

Logopedyczne kółko i krzyżyk to emocjonująca gra, przesycona dobrze dobranym słownictwem, dająca bardzo intensywne ćwiczenie. Ćwiczenie zawiera  plansze z obrazkami z głoskami  „s” i „z” na początku, w środku i na końcu wyrazu. Obrazki użyte w zadaniu są tak dobrane, aby ich brzmienie było niezakłócone przez inne spółgłoski.

Uwaga – jednego dnia można używać tylko jednej planszy.

Zasady gry są tradycyjne: z małą modyfikacją- za każdym razem, gdy oznaczamy wybrane pole symbolem o lub x nazywamy jednocześnie znajdujący się na nim obrazek. Wygrywa ta osoba, która pierwsza będzie miała swoje 3 symbole w linii poziomej, pionowej lub po ukosie.

     Na zakończenie lub w przerwie w wykonywaniu ćwiczeń warto pokolorować obrazki. Rysowanie i kolorowanie obrazków wpływa pozytywnie na identyfikację słowa z obrazem, poszerza słownictwo, utrwala koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową. Ćwiczenie sprawności manualnej stanowi istotny element terapii logopedycznej.

>> LOGOPEDYCZNE KÓŁKO-KRZYŻYK

[/spoiler]
Kategorie: 2019/2020

Przejdź do treści Przejdź do menu