Zabawy logopedyczne
Na stoliku układamy naprzeciwko dwa komplety 5-6 kolorowych karteczek (dla młodszych dzieci 3-4) . Dotykamy ich w różnej kolejności. Rodzic pokazuje, dziecko robi to samo, jak w lusterku. Po chwili – zmiana ról.
Jeżeli w domu nie ma kolorowych karteczek, można wykorzystać naklejki albo na arkuszu papieru narysować flamastrem kolorowe kółeczka.
Zabawa jest wprowadzeniem do ćwiczeń warg i języka pod hasłem: „rób to co ja”. Dziecko powtarza za rodzicem ruchy:
- językiem próbujemy dosięgnąć lewego ucha, prawego ucha, brody, nosa,
- kręcimy językiem kółka w lewo, kółka w prawo,
- masujemy policzki językiem od wewnątrz (po lewej i po prawej stronie),
- z warg robimy dzióbek i ruszamy nim na lewo, na prawo,
- cmokamy głośno (usta wysunięte do przodu, wargi mocno ściśnięte)
- nadmuchujemy jak balon lewy policzek, prawy policzek, obydwa
- kląskamy głośno (konik).
Ćwiczenia mogą obejmować także inne kompetencje rozwojowe, np.:
- łapanie prawą ręką za lewe ucho, lewą ręką za prawe ucho,
- łapanie prawą ręką za lewe ramię, lewą ręką za prawe ramię,
- łapanie prawą ręką za lewe kolano, lewą ręką za prawe kolano,
- mój nos, twój nos,
- moje ucho, twoje ucho,
- moje ramię, twoje ramię.
Zabawy ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową i poprawiają integrację sensoryczną i są wstępem do ćwiczeń poprawiających sprawność narządów mowy i lateralizację.
[/spoiler]