Zabawy logopedyczne
[spoiler title=”Propozycje zabaw…” close=”1″ style=”1″]
Zabawy logopedyczne – dźwięcznie czy bezdźwięcznie?
- Nawoływanki z szerokim otwieraniem buzi
mmmaaa
mmmooo
mmmuuu
mmmeee
mmmyyy
aaammm
ooommm
uuummm
eeemmm
yyymmm
mmmaaammm
mmmooommm
mmmuuummm
mmmeeemmm
mmmyyymmm
aaammmaaa
ooommmooo
eeemmmeee
uuummmuuu
yyymmmyyy
- Dotykając szyi w miejscu poniżej krtani (dołek pod jabłkiem Adama) pokazujemy dziecku różnicę w dźwięczności głosek:
ffffffff – szyja nie drży, głos jest wyłączony
wwww – szyja drży, głos jest włączony
- Ćwiczenie w dźwięcznym wymawianiu sylab:
wwwwa wa wa, wwwwo wo wo, wwwwu wu wu, wwwwe we we, wwwwy wy wy.
- Zagadki – jak się mówi?
waga czy faga?
woda czy foda? wózek czy fózek? wesoły czy fesoły? wysoki czy fysoki? |
kawa czy kafa?
głowa czy głofa? równy czy rófny? śpiewak czy śpiefak? pływa czy płyfa? |
- Zgadnij, jak się mówi? – pozostałe głoski
– d-t: dym czy tym? duży czy tuży? dynia czy tynia? deszczyk czy teszczyk? dobry czy tobry?
– b-p: bajka czy pajka? balkon czy palkon? buzia czy puzia? torba – torpa? żaba czy żapa?
– z-s: zamek czy samek? zapałki czy sapałki? zupa czy supa? zebra czy sebra? mazak czy masak? bluza czy blusa?
– g-k: gazeta czy kazeta? guzik czy kuzik? noga czy noka? waga czy waka? mogę czy mokę?
- Sortowanie głosek na dźwięczne i bezdźwięczne – rodzic wymawia, dziecko zgaduje (zadanie dla dzieci 6- letnich, podczas którego można pomagać sobie, dotykając szyi paluszkami):
>> ZADANIA ONLINE <<
[/spoiler]